جستجو پزشکان

دیابت بارداری

دیابت بارداری
۷, دی ۱۳۹۷

دیابت بارداری چیست؟
سطح قندخون برخی از زنان در طول دوره بارداری بالا می‌رود که به آن دیابت بارداری ملیتوس یا دیابت بارداری می‌گویند و‌‌‌‌ در هفته بیست و چهارم یا بیست و هشتم بارداری اتفاق می‌افتد. نتایج مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها نشان داد که ۲ الی ۱۰ درصد از زنان باردار در ایالت متحده مبتلا به این بیماری هستند. اگر مبتلا به دیابت بارداری شوید به این معنی نیست که قبل از این دوره دیابت داشته اید یا این که بعد از زایمان، دچار دیابت خواهید شد اما دیابت بارداری احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. رژیم لاغری دکتر کرمانی دیابت بارداری، ممکن است قبل از بارداری نیز وجود داشته باشد ولی اولین بار در طی بارداری شناسایی گردد. متاسفانه در صورت عدم درمان، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در عرض ۱۵ – ۲۰ سال آینده در زنان باردار افزایش دهد. اگر دیابت بارداری خوب مدیریت نشود کودک را نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار می دهد و مادر و کودک هر دو، دچار عوارض جانبی آن در دوره بارداری و بعد از زایمان خواهند شد. حتما بخوانید: ۸ نشانه خاموش دیابت بارداری علائم دیابت بارداری علائم این بیماری به ندرت بروز می دهند و در صورت آشکار شدن، بسیار خفیف هستند. این علائم عبارتند از: خستگی تاری دید تشنگی مفرط تکرر ادار خروپف علت دیابت بارداری چیست؟ علت مشخصی برای دیابت بارداری وجود ندارد اما هورمون ها در این بیماری بی تاثیر نیستند. زمانی که باردار هستید بدن برخی از هورمون ها را به مقدار بالایی تولید می کند. لاکتوژن جفتی انسانی، هورمون هایی است که مقاومت انسولین را افزایش می دهند و روی جفت تاثیر می گذارند و مانع از سقط جنین می شوند. به مرور زمان، این هورمون ها در بدن افزایش پیدا می کند و باعث می شود بدن به انسولین “هورمونی که قند خون را تنظیم می کند” مقاومت نشان دهد. انسولین کمک می کند گلوکز از خون خارج شود و به سلول ها برود (جایی که از گلوکز برای انرژی استفاده می شود). در دوره بارداری بدن به طور طبیعی دچار مقاومت به انسولین می شود یعنی گلوکزهای بیشتری در رگ های خونی وجود دارد که به کودک منتقل می شود. اگر مقاومت به انسولین بیش از حد قوی باشد سطح گلوکز خون رشد غیرعادی خواهد داشت. در نتیجه فرد مبتلا به دیابت بارداری می شود.
چه کسانی در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند؟ خطرناک ترین عامل ابتلا به بیماری دیابت، اضافه وزن است؛ اما همه چربی‌های بدن به طور یکسانی توزیع نشده‌اند. ریسک ابتلا به دیابت هنگامی که چربی بدن در اطراف شکم ذخیره شده باشد، بالا است؛ افرادی که دور شکم شان بیشتر از ۸۸ یا ۹۰ سانتی متر است، مادران بالای ۳۵ سال، خانم هایی که نوزاد قبلی آن ها بیش از ۴ کیلوگرم وزن داشته اند، خانواده هایی که سابقه معلولیت در وابستگان درجه یک دارند و افرادی که سابقه ابتلا به دیابت بارداری در تجربیات قبلی شان داشته اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری می باشند. افراد با نشانه های زیر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند: بالای ۲۵ سال هستید سابقه دیابت خانوادگی دارید. قبل از بارداری اضافه وزن داشتید. در دوره بارداری بیشتر از حالت عادی اضافه وزن پیدا کرده اید. چند قلو باردار هستید. قبلا بچه ای با وزن بالای ۴ کیلوگرم به دنیا آورده اید. در گذشته مبتلا به دیابت بارداری شده اید. در گذشته سقط جنین یا زایمان نوزاد نابالغ داشته اید. دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک و اختلال اکانتوسیس نیگریکانس یا بیماری های دیگری هستید که با مقاومت انسولین در ارتباط هستند. نژاد آمریکایی بومی، آفریقایی، اسپانیایی، آسیایی یا جزایر اقیانوس آرام دارید. تشخیص دیابت بارداری انجمن دیابت آمریکا پزشکان را تشویق می کند که برای تشخیص نشانه های دیابت بارداری، برای زنان باردار هر چند وقت یکبار آزمایش غربالگری انجام دهند. اگر اصلا سابقه دیابت نداشته اید و در اوایل دوره بارداری سطح قند خون تان نرمال است پزشک در هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری آزمایش غربالگری انجام می دهد. تست چالش گلوکز بعضی از پزشکان با تست چالش گلوکز شروع می کنند این تست نیاز به هیچ نوع آمادگی ندارد. ابتدا محلول گلوکز می نوشید و بعد از یک ساعت آزمایش خون می گیرید. اگر سطح قند خون بالا باشد پزشک یک تست تحمل گلوکز خوراکی سه ساعته انجام می دهد که این تست ۲ مرحله ای است با این وجود بعضی از پزشکان نیز تست چالش گلوکز را انجام نمی دهند و فقط تست ۲ساعته (تحمل گلوکز) انجام می دهند که ۱ مرحله ای است. تست ۱ مرحله ای: پزشک ابتدا از قند خون ناشتا آزمایش می گیرد. سپس شما باید یک محلول دارای ۷۵ گرم کربوهیدرات را بنوشید و بعد از ۱ الی ۲ ساعت دوباره ازمایش قند خون تکرار می شود. اگر هر کدام از ارزش های قند خون زیر را داشته باشید مبتلا به دیابت بارداری هستید: سطح قند خون ناشتا بیشتر از ۹۲ میلی گرم در دسی لیتر سطح قند خون یک ساعته بیشتر از ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر سطح قند خون دو ساعته بیشتر از ۱۵۳ میلی گرم در دسی لیتر تست دو مرحله ای: برای آزمایش ۲ ساعته نیازی نیست ناشتا باشید، باید یک نوشیدنی با ۵۰ گرم قند بنوشید. بعد از یک ساعت، آزمایش قند خون از شما می گیرند. اگر سطح قند خون بیشتر یا مساوی ۱۳۰ میلی گرم در دسی لیتر یا ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد یک تست دیگر از شما می گیرند. در آزمایش دوم پزشک ابتدا با آزمایش قند خون ناشتا شروع می کند. از شما می خواهند محلولی دارای ۱۰۰ گرم قند بنوشید. یک، دو، و سه ساعت بعد از شما آزمایش قند خون می گیرند. اگر نتیجه آزمایش شامل موارد زیر باشد مبتلا به قند بارداری هستید: سطح قند خون ناشتا بالاتر یا برابر ۹۵ mg/dL یا ۱۰۵ mg/dL سطح قند خون یک ساعته بالاتر یا برابر ۱۸۰ mg/dL یا ۱۹۰ mg/dL سطح قند خون دو ساعته بالاتر یا برابر ۱۵۵ mg/dL یا ۱۶۵ mg/dL سطح قند خون سه ساعته بالاتر یا برابر ۱۴۰ یا ۱۴۵ آیا دیابت بارداری انواع مختلفی دارد؟ دیابت بارداری به دو نوع A1 و A2 تقسیم می شود. دیابت بارداری نوع اول (A1) تنها با رژیم قابل درمان است ولی در خصوص نوع دوم برای درمان نیاز به انسولین و یا داروهای خوراکی دارند. عوارض دیابت بارداری افزایش وزن نوزاد هنگام تولد، مرده زایی در ۴ هفته آخر، زایمان زودرس و سندرم زجر تنفس نوزاد، پایین بودن قند نوزاد هنگام تولد و احتمال تشنج از عوارض جانبی دیابت بارداری است که بر جنین تاثیر می گذارد. فرزندان این مادران بیش از نوزادان دیگر در معرض ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ در آینده هستند. بالا بودن قند خون در مادران باردار غیردیابتی احتمال بروز نارسایی قلبی را در نوزادان آنها افزایش می دهد. متخصصان دریافته اند در زنانی که قبل یا در دوران بارداری دیابت ندارند، با افزایش قند خون در مراحل اولیه بارداری خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به نارسایی قلبی هشت درصد بیشتر می‌شود. هم چنین در صورتی که دیابت در مرحله قبل از حاملگی درمان نشود، خطر سقط، ناهنجاری ها و معلولیت های جنین، مرده زایی و احتمال ابتلای کودک به دیابت و چاقی در کودکی و بزرگسالی تقویت می شود. دیابت بارداری خطر عفونت ادراری، زایمان زودرس، ابتلا به فشارخون، زایمان سخت و عفونت های رحمی را افزایش می دهد. چگونه از دیابت بارداری پیشگیری کنیم؟ با تغییر سبک زندگی، انجام فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی صحیح می‌توانیم از بروز بیماری دیابت پیشگیری کنیم یا آن را به تعویق بیندازیم. سبک زندگی تان را تغییر دهید. وعده‌های غذایی را در ساعات مقرر مصرف نمایید. تحرک روزانه داشته باشید و از بی تحرکی خود داری نمایید. استرس و اضطراب خود ار کاهش دهید و روحیه ای شاد داشته باشید. رژیم غذایی درست مصرف کنید. در صورت ابتلا به دیابت بارداری، به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا رژیم غذایی مخصوص برایتان تهیه کند. در دوران بارداری میزان وزن گیری باید متناسب با شاخص توده بدنی تان (BODY MASS INDEX) باشد. پزشک با توجه به قد و وزنتان، وضعیت شما را می سنجد و میزان وزن گیری در بارداری و رژیم غذایی شما را پیشنهاد می کند. بهترین رژیم غذایی، رژیم غذایی متعادل است که شامل پروتئین، کربوهیدرات و سبزیجات در هر وعده غذایی است. حتما بخوانید: این غذاها را در طول بارداری، حتما بخورید هم چنین توصیه های زیر نیز در بهبود این مشکل به شما کمک می کند: مصرف چربی و روغن (به خصوص چربی های اشباع شده) را کاهش دهید. چربی های اشباع نشده‌ای که از منابع گیاهی و ماهی به دست می آیند مانند روغن زیتون، روغن مغزها و روغن آووکادو، سالم‌ ترین نوع چربی هستند. سعی کنید اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتر مصرف کنید، زیرا در رفع التهاب و کمک به سلامت مغز و قلب بسیار مؤثر است. ماهی سالمون و ماهی تون منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. البته میزان مصرف ماهی در بارداری متفاوت است، نباید بیش از ۳۴۰ گرم در هفته از ماهی استفاده نمایید. به جای سرخ کردن مواد غذایی آنها را کباب کنید، بپزید یا در کمی روغن داغ تفت بدهید. سعی کنید غذاها را به صورت آب پز استفاده کنید. تا جایی که برایتان مقدور است از مصرف غذاهای سرخ شده و فست فود، غذاهای شور و غذاهای کنسرو شده بپرهیزید. مصرف قند، برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات و نوشابه را کم کنید، به جای آن ها از آب میوه های سالم و طبیعی استفاده کنید. از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید، اکثر سبزیجات کربوهیدرات و قند کم دارند. بنابراین اگر می توانید دو سبزی را با وعده اصلی خود انتخاب کنید. همچنین می توانید از غذای ترکیب با سبزی مانند کرفس استفاده کنید. نخود یا سبزیجات برگ دار گزینه های خوبی برای جایگزینی با ذرت هستند. به جای نان سفید و لواش، نان یا گندم کامل (سبوس‌دار) ، غلات فیبردار و کم شکر را در صبحانه استفاده کنید. مصرف جو و نان جو را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید. جو دو سر خرد شده با تیغه یا جو دو سر حلقه شده نیز مفید است. هنگام مصرف سالاد از سس کمتری استفاده کنید. برای روی سالاد، سبزی های طبخ شده و ظرف پاستا از روغن زیتون استفاده کنید.

ارسال شده در زنان توسط زهرا حوضچی | Tags: , ,

ارسال نظر

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.